Millaista markkinointia tekee moderni markkinoija vuonna 2020?

Modernin markkinoijan olo on usein kuin buffet-pöydässä: kaikkea hyvää olisi tarjolla, mutta mitä valikoimasta olisi syytä valita sille omalle lautaselle?

Monikanavainen markkinointi on nykyaikaa

Mediakentän pirstaloitumisesta on puhuttu vuosia, mutta nykyään tämä jopa itsestäänselvyydeltä tuntuva asia on entistä vahvemmin läsnä mainostajan arjessa. Printti, digi, some, vaikuttajat, ulkomainonta – kanavia markkinoinnin toteuttamiseen on laidasta laitaan ja tapoja viestiä niissä sitäkin enemmän.

I-Medioiden mediamyyntitiimiä johtavalla Mervi Marttilalla on pitkä kokemus mediamainonnan ratkaisujen parissa. Hänen mukaansa yritysten on nykyään entistä vaikeampi tavoittaa omaa kohderyhmäänsä yhden kanavan tai keinon kautta. Kysymys ei olekaan enää vain siitä, minkä kanavan valitsee tai miten viestin esittää. Moderni markkinoija tarvitsee moniulotteista, monipuolista ja monikanavaista markkinointia, jossa viestit ja kanavat tukevat saumattomasti toisiaan.

”Monikanavaisuus tuo lisää tehoa mainonnalle ja auttaa parhaiten saavuttamaan tavoitteet”, sanoo Marttila.

Samaa mieltä on myös I-Medioiden asiakkuusmyyntitiimiä johtava Annaelina Gröhn-Pitkäkoski.

”Yksittäisten markkinointikeinojen erottaminen toisistaan on haastavaa ja osittain jopa turhaa, sillä markkinoinnin kokonaisuus on se, mikä ratkaisee onnistuneen lopputuloksen. Monikanavainen markkinointi on nykyaikaa.”

Lataa opas: Monikanavaisen mainonnan suunnittelu

Monet mahdollisuudet markkinointiin

Gröhn-Pitkäkoski vinkkaa, että monikanavainen mainonta ja markkinointi – kuten muukin markkinointi – kannattaa suunnitella aina tapauskohtaisesti. Onko kyseessä pidempi näkyvyys vai lyhyt kampanjalähtö? Millaista kohderyhmää tavoitellaan? Millaisia tavoitteita markkinoinnille on? Entä millainen on budjetti? Mainoskanavat on syytä valita vasta sitten, kun pohja on mietitty. Samoin viestit, joilla kohderyhmää tavoitellaan.

Printin lisäksi tarvitaan usein mukaan sekä digitaalista että somemainontaa, sillä ihmiset kuluttavat aikaansa verkossa. Välillä mukaan kannattaa ottaa myös muunlaista näkyvyyttä. Esimerkiksi ulkomainonta bussien näytöillä tai kaupungin keskustassa saattaa olla erinomainen vaihtoehto.

”Monet asiakkaat ovat saaneet hyviä tuloksia vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Paikallisille tuotteille on saatu hetkessä valtakunnallisen näkyvyyden vaikuttajien verkostojen kautta”, kertoo Marttila.

Uusi Ilkka-Pohjalainen on hyvä esimerkki perinteisen printin mahdollisuuksista modernille markkinoijalle. Jatkossa kahden eri maakunnan tavoittaminen on mahdollista yhdellä kertaa ja mainokselle saa huomattavasti enemmän silmäpareja kuin ennen. Perinteinen printtimainonta on saanut rinnalleen myös kaupalliset teemaliitteet, joihin asiakas voi ostaa näkyvyyttä tarinallisemman, sponsoroidun asiantuntija-artikkelin kautta. Digilehti taas tavoittaa kohderyhmät, jotka lukevat uutisensa mieluummin esimerkiksi mobiililaitteilla.

Alkuun pienelläkin budjetilla ja yhteisellä suunnittelulla

Monikanavaisen markkinoinnin ei tarvitse aina tarkoittaa tähtitieteellisiä budjetteja. Marttila ja Gröhn-Pitkäkoski vakuuttavat, että pienemmälläkin budjetilla pääsee hyvin alkuun ja saa suunniteltua toimivan, monikanavaisen markkinointikampanjan. Aina ei myöskään kannata lähteä tavoittelemaan heti suurinta mahdollista näkyvyyttä tai mittavinta kanavavalikoimaa.

”Asiakkaamme kaipaavat nykyään entistä suunnitelmallisempaa markkinointia ja myös markkinointikumppania, jonka kanssa asioita voi pohtia yhdessä. Erilaisten vaihtoehtojen toimivuudesta on kuultu ehkä toisilta hyviä kokemuksia, mutta itse ei olla välttämättä vielä kokeiltu. Me I-Medioilla rohkaisemmekin ottamaan matalalla kynnyksellä yhteyttä myyntiin. Meiltä saa apua niin markkinoinnin suunnitteluun kuin kanavavalintoihin, mutta myös itse viestien suunnitteluun – yksin ei tarvitse asioiden kanssa jäädä”, summaavat Marttila ja Gröhn-Pitkäkoski.

 

Lataa ilmainen oppaamme monikanavaisen mainonnan suunnitteluun >

Lue lisää I-Medioiden palveluista markkinoijalle >

Ota yhteyttä myyntiimme >

 

Tutustu kaikkiin
palveluihimme

Lue lisää

Yrityksesi saa I-Medioilta lähes kaikki markkinoinnin, viestinnän ja mainonnan palvelut, joita tarvitset menestyvän yrityksen rakentamiseksi. Sopiva ratkaisu löytyy niin kaiken kattavaa avaimet käteen -palvelua kuin yksittäistä markkinointitoimenpidettä tai mediatilaa tarvitsevalle

Ajankohtaista

Pääsiäisen aineistoaikataulut

Pääsiäinen vaikuttaa lehtiemme aineistoaikatauluihin ja ilmoitustilavarauksiin. Lue lehtikohtaiset vaikutukset tästä artikkelista.

Lue lisää

Tukea yrityksille – 3 edullista mainonnan ja markkinoinnin tuotetta

I-Mediat haluaa osaltaan auttaa yrityksiä selviämään vallitsevasta tilanteesta. Näkyvyys, tavoittavuus sekä markkinoinnin, myynnin ja viestinnän tuki ovat ne kortit, jotka me lyömme nyt pöytään.

Lue lisää

Näin yritys viestii onnistuneesti koronan aikana – 6 kohdan muistilista

On selvää, että elämme nyt erikoisia aikoja. Koronapandemia on asettanut myös yritysten ja organisaatioiden viestinnän poikkeuksellisten haasteiden eteen. Vaikka terveys ja hyvinvointi menee oikeutetusti kaiken muun edelle, emme voi jättää liiketoimintaa tuuliajolle.

Lue lisää