Myyntineuvottelijamme Emma Fält kirjoittaa kevään kuntavaaleista.

Missä kevään kuntavaalit käydään?

Kevään kuntavaalit lähestyvät ja se näkyy myös meillä mediamyynnissä. Juuri nyt puolueita ja ehdokkaita kiinnostaa kuulla, mitkä ovat tämän kevään parhaat keinot tavoittaa äänestäjät.

Tulevissa vaaleissa kuntalaiset valitsevat oman kuntansa ylimmän toimielimen valtuuston, jossa tehdään kuntalaisten arkea koskettavat päätökset. Nämä päätökset ovat lähellä ihmisiä. Siksi onkin tosiaan syytä miettiä tarkkaan, miten ehdokkaat pääsevät lähelle äänestäjiä – varsinkin näinä aikoina, kun moni mieluummin suosii etäisyyden pitämistä.

Mieleen tulee kysymys: missä vaalit tänä vuonna oikeastaan käydään?

Äänestäjät hakevat tietoa lehdistä

Julkisessa keskustelussa tulevien kuntavaalien päänäyttämöksi on arvioitu ainakin pääkaupunkiseutua ja maakuntia. Joku saattaa myös olla sitä mieltä, että vaalit käydään vain ja ainoastaan sosiaalisen median syövereissä.

Mutta mitäpä jos tänä vuonna vaalit voitetaankin sanomalehtien ja kaupunkilehtien printti- ja verkkosivuilla? Annas kun perustelen.

Uutismedian liiton toteuttaman tuoreen Kuntavaalimediat 2021 -tutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmasosaa eli 58 % suomalaisista aikoo hakea tietoa äänestyspäätöksensä taustaksi painetuista tai digitaalisista sanomalehdistä.

Saman tutkimuksen mukaan kaupunkilehtien printti- tai digimuotoisista lehdistä tietoa äänestyspäätöksensä taustaksi hakee puolestaan 42 % suomalaisista.

Kuten alla oleva kaaviokin kertoo, sanomalehti on äänestyspäätökseen vaikuttavan tiedonhankinnan kanavana ylivoimainen ykkönen ja kaupunkilehdet tulevat hyvänä kakkosena ennen muita mediamuotoja.

Kuntavaalimediat 2021 -tutkimus

Kuntavaalimediat 2021 -tutkimus, Tuhat suomalaista 1/2021 (Uutismedian liitto / IROResearch)

Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että mitä varmemmin ääniuurnilla aiotaan vierailla, sitä suurempi on sanomalehtien ja kaupunkilehtien merkitys äänestyspäätöksen tukena. Tutkimukseen vastasi 1000 suomalaista välillä 19.–27.1.2021. Tutkimuksen toteutti IROResearch Uutismedian liiton toimeksiannosta.

Mitä puolueiden ja ehdokkaiden tulee huomata vaalimainonnassa?

Tutkitun tiedon perusteella näyttäisi siis siltä, että mediakanavista nimenomaan sanomalehdillä ja kaupunkilehdillä on tämän kevään kuntavaaleissa iso merkitys. Ja mediatilaan liittyvien kyselyjen kiihtyvästä tahdista päätellen myös osa ehdokkaista on samalla kannalla.

Lehti-ilmoittelusta (syystäkin!) innostuvan vaalimainostajan kannattaa nyt kuitenkin muistaa pari asiaa:

1. Suosi äänestäjien tuntemaa mediaa. Kuntavaalimediat 2021 -tutkimuksen perusteella suomalaiset hakevat kuntavaalien äänestyspäätöksiin tukea niistä sanomalehdistä ja kaupunkilehdistä, joista he muutenkin kertovat seuraavansa säännöllisesti asuinkuntansa asioita.

Tämä tarkoittaa sitä, että vaali-ilmoittelijan kannattaa näkyä niissä lehdissä, joita äänestäjät lukevat ja joissa käsitellään äänestäjiä koskevia paikallisia asioita. Samaisen tutkimuksen mukaan painetuista tai digitaalisista sanomalehdistä asuinkuntansa uutisointia seuraa 70 % ja kaupunkilehdistä 59 % suomalaisista.

2. Luotettava ehdokas ansaitsee luotettavan mediaympäristön. Lehti-ilmoittelua suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon lehden tavoittavuuslukujen ja peittoprosenttien lisäksi luotettavuus ja mediaympäristön koettu laatu – ethän varmaan pystyttäisi vaalitelttaasikaan kovin epämääräiseen tai luotaantyöntävään ympäristöön.

Yleisesti ottaen nimenomaan sanomalehti on kanavana hyvin luotettavaksi koettu. IRO Researchin elo-syyskuussa tekemän Tuhat suomalaista -tutkimuksen mukaan koko Suomen aikuisväestöstä kolme neljästä (75 %) luottaa painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin.

Hyvää vaalikevättä!

Olemme I-Medioilla rakentaneet kuntavaaliehdokkaille ja puolueille erilaisia paketteja, jotka auttavat oman kotikunnan ja -kaupungin äänestäjien tavoittamisessa. Ota meihin yhteyttä ja katsotaan yhdessä sinun tarpeisiisi sopiva vaalipaketti.

Lisätietoa I-Medioiden vaalimainonnan mahdollisuuksista ja kuntavaaleissa mainostamisesta löydät vaalisivustoltamme.

 

Emma Fält

Emma Fält

Seinäjokinen Emma auttaa ilolla asiakkaitaan löytämään juuri heille sopivat mainosratkaisut. Hän on kiinnostunut siitä, mitä tapahtuu kotipaikkakunnalla ja lähipitäjissä. Vapaa-ajallaan Emma liikkuu luonnossa ja ryhmäliikuntatunneilla.

Lähetä sähköpostia

Tutustu kaikkiin
palveluihimme

Lue lisää

Yrityksesi saa I-Medioilta lähes kaikki markkinoinnin, viestinnän ja mainonnan palvelut, joita tarvitset menestyvän yrityksen rakentamiseksi. Sopiva ratkaisu löytyy niin kaiken kattavaa avaimet käteen -palvelua kuin yksittäistä markkinointitoimenpidettä tai mediatilaa tarvitsevalle

Visuaalinen suunnittelu Sisältömarkkinointi Vaikuttajamarkkinointi Mainonta verkossa Markkinoinnin ja myynnin suunnittelu

Ajankohtaista

Ilkka-Pohjalaisen kesäliite ilmestyy 4.6.2021

Suunnitteletko tapahtumallesi, tuotteellesi tai palvelullesi markkinointia kesäksi? Varaa näkyvyytesi Ilkka-Pohjalaisen kesäliitteessä!

Lue lisää

Missä kevään kuntavaalit käydään?

Kevään kuntavaalit lähestyvät ja se näkyy myös meillä mediamyynnissä. Juuri nyt puolueita ja ehdokkaita kiinnostaa kuulla, mitkä ovat tämän kevään parhaat keinot tavoittaa äänestäjät.

Lue lisää

I-Mediat mukana kasvuyrityksiä tukemassa – Kasvu Open -sparrauksesta potkua liiketoimintaan

I-Mediat on tänä vuonna mukana Kasvu Openin Etelä-Pohjanmaan Kasvupolulla tukemassa alueemme kasvuyrityksiä. Valtakunnallinen kasvuyritysten sparrausohjelma Kasvu Open järjestää yrittäjille maksutonta sparrausta liiketoiminnan ja kasvustrategian kehittämiseen.

Lue lisää