Digimarkkinoinnin asiantuntijamyyjämme Henrika Ala-Huumo avaa vaikuttajamarkkinoinnin saloja.

Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinointi on kasvanut erittäin suosituksi markkinointikeinoksi viime vuosien aikana. Mutta mistä vaikuttajamarkkinoinnissa pohjimmiltaan on kyse, miksi se toimii ja miten sitä hyödynnetään?

Vaikuttajamarkkinointi perustuu luotettavalle suosittelulle

Vaikuttajamarkkinointia voi hyvällä syyllä kutsua modernin ajan puskaradioksi. Vaikuttajamarkkinointi perustuu sosiaalisen median vaikuttajilta saatuun suositteluun ja siihen, että meitä kiinnostaa luotettaviksi katsomiemme ihmisten kokemukset ja mielipiteet. Tutulta ihmiseltä saatu aidoksi koettu suositus vaikuttaa mielipiteisiimme monesti suoremmin ja tehokkaammin kuin yrityksen omissa nimissään tekemä markkinointiviestintä.

Sosiaalisen median vaikuttajat koetaan ystäviksi, joiden tekemisillä ja sanomisilla on merkitystä. Heiltä haetaan hyödyllisiä vinkkejä ja inspiraatiota, ja kun tällainen henkilö lausuu mielipiteensä tuotteesta/palvelusta, sitäkin kuunnellaan tarkalla korvalla. Vaikuttajamarkkinointi hyödyntää tätä vaikuttajien ja seuraajien välistä suhdetta.

Vaikuttajamarkkinointi on mm. Instagram-postauksiaKun vaikuttaja kertoo esim. Instagram-postauksessa mielipiteensä, seuraajat kuuntelevat. Kuva: Eerika Salmi, @talotarinoi (Instagram).

Somevaikuttaja eli influencer on kiinnostavaksi koettu persoona, joka on kerännyt sosiaalisen median kanavissa jakamiensa sisältöjensä ympärille kiinnostuneen seuraajakunnan. Vaikuttaja voi olla julkisuuden henkilö tai ihan tavallinen ihminen, jolla on aktiivisia seuraajia tietyssä sosiaalisen median kanavassa jonkin aiheen ympärillä. Aihe voi olla käytännössä mikä vain: käsityöt, muoti, kauneus, autot, urheilu, kokkaus, lifestyle jne.

Mihin vaikuttajamarkkinointia käytetään?

Vaikuttajamarkkinointi on oikein tehtynä tehokasta ja tuloksellista. Se sopii loistavasti mm. uuden tuotteen/palvelun lanseeraukseen, brändin tunnettuuden kasvattamiseen, tapahtuman mainostamiseen tai myynnin kasvattamiseen. Vaikuttajamarkkinoinnin yksi suurimmista eduista on siinä, että sen avulla yritys pystyy hyvin tehokkaasti tavoittamaan omat rajatut kohderyhmänsä.

Lue, miten Pirjon Pakari hyödynsi vaikuttajamarkkinointia menestyksellä uusien tuotteidensa lanseerauksessa: ”Vaikuttajamarkkinoinnin ansiosta uutuustuotteidemme myynti oli huikea menestys”.

Vaikuttajamarkkinointi tuotelanseerauksessa.Vaikuttajamarkkinointi sopii hyvin esimerkiksi tuoteuutuuksista kertomiseen. Kuva: Krista Hytönen, @kristallinhohtoa (Instagram).

Vaikuttajamarkkinointia voidaan tehdä lähes kaikissa somekanavissa, kuten Instagramissa, YouTubessa, blogeissa, Facebookissa, TikTokissa, Snapchatissa, podcasteissa jne. Somekanavien lisäksi vaikuttajamarkkinointia voidaan toteuttaa myös mm. livetapahtumissa.

Kanavavalintaa tärkeämpää yritykselle on kuitenkin löytää omia arvojaan vastaava vaikuttaja, jonka seuraajat ovat yrityksen tavoittelemaa kohderyhmää.

Vaikuttajamarkkinoinnin monet muodot

Vaikuttajamarkkinointi-termin alle mahtuu useita toisistaan enemmän tai vähemmän eroavia vaikuttajamarkkinoinnin muotoja. Vaikuttajamarkkinointia ovat esimerkiksi kaupallinen yhteistyö, PR-tuotekampanja, affiliate-markkinointi tai brändilähettiläisyys.

  • Kaupallisessa yhteistyössä mainostaja määrittelee mitä sisältöä vaikuttajalta halutaan. Jos esimerkiksi vaikuttajan käyttämä kanava on Instagram, voidaan määritellä, että häneltä halutaan tietty määrä feed-postauksia ja tietty määrä story-sisältöä, minkä lisäksi voidaan sopia julkaisujen tarkat julkaisuajankohdat. Näissä yhteistöissä palkkiona on useimmiten sekä tuote/palvelu että rahapalkkio. Mainostaja voi myös hieman määritellä sisältöäkin, mutta on hyvä muistaa jättää vaikuttajalle vapaus luovuuteen ja omanlaisensa sisällön tekemiseen. Kaupallinen yhteistyö on yleensä ajallisesti rajattu melko lyhytaikainen kampanja.

  • PR-tuotekampanjassa mainostaja lähettää tuotteensa vaikuttajalle testattavaksi. Vaikuttaja puolestaan julkaisee sometilillään haluamansa määrän sisältöä (esim. kuvia tai videoita), joissa hän kertoo mielipiteensä ja kokemuksensa tuotteesta. PR-tuotekampanjoissa palkkio on yleensä vaikuttajalle jaettu tuote. Lue lisää PR-tuotteiden jakelua helpottavasta palvelustamme.

  • Affiliate-markkinointi tarkoittaa tulospohjaista markkinointia, jossa vaikuttaja ja yritys hyötyvät esimerkiksi vaikuttajan kautta tulleista ostoista. Palkkio affiliate-kumppanuuksissa vaikuttajalle voi olla esim. tietty provisio vaikuttajan kautta tulleista ostoista. Lisäksi saatetaan määritellä, että jos vaikuttajan jakaman linkin/alekoodin kautta on tullut yrityksen verkkokauppaan tietty määrä ostoksia, saa vaikuttaja lisäpalkkion esimerkiksi lahjakortin muodossa.

  • Brand Ambassador tarkoittaa tietyn brändin brändilähettilästä. Brändilähettiläisyys on pidempiaikainen maksettu yhteistyö, jossa vaikuttaja toimii brändin keulakuvana ja mainostaa brändiä ahkerasti seuraajilleen.

Tällä videolla vaikuttaja Sanni Sariola kertoo, miten I-Medioiden tytäryhtiön somessa.comin toteuttama PR-tuotekampanja toimii mainostajan näkökulmasta:

Mainostajille_somessa.com_pr-tuotetestaus.mp4

Lisätietoa vaikuttajamarkkinoinnista:

 

Henrika Ala-Huumo

Henrika Ala-Huumo

Henrika on Seinäjoelta käsin maailmaa tutkiva vaikuttajamarkkinoinnin ja digimarkkinoinnin asiantuntija. Hän auttaa kaikenkokoisia yrityksiä hyödyntämään vaikuttajamarkkinointia. Aihe on hänelle omakohtaisesti tuttu, sillä Henrikalla on myös kokemusta vaikuttajana toimimisesta.

Lähetä sähköpostia

Tutustu kaikkiin
palveluihimme

Lue lisää

Yrityksesi saa I-Medioilta lähes kaikki markkinoinnin, viestinnän ja mainonnan palvelut, joita tarvitset menestyvän yrityksen rakentamiseksi. Sopiva ratkaisu löytyy niin kaiken kattavaa avaimet käteen -palvelua kuin yksittäistä markkinointitoimenpidettä tai mediatilaa tarvitsevalle

Visuaalinen suunnittelu Sisältömarkkinointi Vaikuttajamarkkinointi Mainonta verkossa Markkinoinnin ja myynnin suunnittelu

Ajankohtaista

Helatorstain aineistoaikataulut Ilkka-Pohjalaisessa

Helatorstai vaikuttaa Ilkka-Pohjalaisen aineistoaikatauluihin ja ilmoitustilavarauksiin. Lue vaikutukset tästä artikkelista.

Lue lisää

Kysymyksiä ja vastauksia vaikuttajamarkkinoinnista

Järjestimme 5.5.2021 pikawebinaarin otsikolla ”Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyt B2C-yritykselle”. Tässä artikkelissa webinaarimme asiantuntija Henrika Ala-Huumo vastaa osaan webinaariin ilmoittautuneiden kysymyksistä.

Lue lisää

Vapun aineistoaikataulut Ilkka-Pohjalaisessa

Vappu vaikuttaa Ilkka-Pohjalaisen aineistoaikatauluihin ja ilmoitustilavarauksiin. Lue vaikutukset tästä artikkelista.

Lue lisää