Sanomalehti on tutkitusti luotetuin media

Hyviä uutisia sanomalehtimainostajille! Sanomalehti on vahvistanut ykkösasemaansa suomalaisten luotettavimpana mediana.

Tulos käy ilmi IRO Researchin elo-syyskuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta, jossa selvitettiin eri medioiden luotettavuutta, uutis- ja ajankohtaismedioiden tärkeimpiä ominaisuuksia sekä sanomalehtien merkitystä yhteiskunnalle ja paikallisuudelle.

Sanomalehti luotetuin printissä ja digissä

Tuhat suomalaista -tutkimuksen mukaan Suomen koko aikuisväestöstä kolme neljästä (75 %) luottaa painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Seuraavaksi eniten luotetaan tv-kanaviin tai niiden verkkopalveluihin (58 %) sekä radiokanaviin tai niiden verkkopalveluihin (43 %).

Erityisen huomioarvoista on, että nuorista aikuisista peräti 88 prosenttia pitää painettuja tai digitaalisia sanomalehtiä luotettavina. Muihin medioihin verrattuna sanomalehti on tässä ikäryhmässä aivan omilla luvuillaan. Toiseksi sijoittuvaa televisiota pitää nuorista aikuisista luotettavana 35 prosenttia eli ero sanomalehtiin on peräti 53 prosenttiyksikköä.

Googlen, verkossa olevien uutisportaalien, sosiaalisen median, tubettajien ja blogien luotettavuus on tutkimuksen mukaan hyvin matalla tasolla niin kaikkien aikuisten (2–6 %) kuin nuorimpien (3–15 %) keskuudessa.

Mikä merkitys median luotettavuudella on mainostajalle?

Tuhat suomalaista -tutkimuksen mukaan peräti yhdeksän kymmenestä (89 %) suomalaisesta ajattelee, että uutis- ja ajankohtaismedian tärkein ominaisuus on nimenomaan luotettavuus. Tämä havainto entisestään korostaa sanomalehtien ylivoimaisesti luotetuimmaksi koetun median aseman merkitystä.

Toisin sanoen lukijat haluavat kuluttamaltaan medialta luotettavuutta ja tutkimuksen mukaan sanomalehdistä he kokevat sitä saavansa.

”Mainostajille median luotettavuudella on valtava merkitys. Kun mainos on esillä luotetuksi koetussa mediaympäristössä, se saa osansa mediaympäristön luotettavuudesta, millä puolestaan on vaikutusta mainoksen uskottavuuteen ja sitä kautta tehoon”, perustelee I-Medioiden aluemyyntipäällikkö Mervi Marttila.

Haluatko oppia tekemään huomiota herättävää ja toimivaa sanomalehtimainontaa?

Lue nämä vinkit, ennen kuin teet sanomalehtimainontaa! Tuoreessa oppaassa esittelemme Kärkimedian tuhansiin tutkittuihin mainoksiin perustuvaa tietoa mainosten huomioarvoon ja toimivuuteen vaikuttavista asioista.

Oppaasta saat selkeitä tutkittuun tietoon perustuvia neuvoja parempien mainosten tekemiseen. Voit ladata oppaan täysin ilmaiseksi.

Lataa opas: Vinkit sanomalehtimainontaan

Lataa ilmainen opas

--

Tuhat suomalaista -tutkimus 2020

Osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta selvitettiin medioiden luotettavuutta, uutis- ja ajankohtaismedioiden tärkeimpiä ominaisuuksia ja sanomalehtien merkitystä yhteiskunnalle ja paikallisuudelle. Tutkimusta varten tehtiin yhteensä 1000 tutkimushaastattelua 18-vuotta täyttäneiden suomalaisten keskuudessa. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 25.8.–2.9.2020. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan +/- 3,2 prosenttiyksikköä. Tutkimuksen tilasi Sanomalehtien Liitto.

Lue lisää tutkimuksesta: Tuhat suomalaista -tutkimus

 

Tutustu kaikkiin
palveluihimme

Lue lisää

Yrityksesi saa I-Medioilta lähes kaikki markkinoinnin, viestinnän ja mainonnan palvelut, joita tarvitset menestyvän yrityksen rakentamiseksi. Sopiva ratkaisu löytyy niin kaiken kattavaa avaimet käteen -palvelua kuin yksittäistä markkinointitoimenpidettä tai mediatilaa tarvitsevalle

Visuaalinen suunnittelu Sisältömarkkinointi Vaikuttajamarkkinointi Mainonta verkossa Markkinoinnin ja myynnin suunnittelu

Ajankohtaista

Eparin ja Ikkunan aineistoaikataulut loppuvuodelle 2020

Eparin ja Ikkunan ilmestymisessä on poikkeuksia vuoden 2020 joulun ja uudenvuoden aikaan. Katso, miten poikkeukset vaikuttavat ilmoitusvarausten tekemiseen ja materiaalien toimittamiseen.

Lue lisää

Myymme varaston tyhjäksi mainospaikoista ja markkinoinnin palveluista

Kulunut vuosi on ollut melkoinen. Kaikenlaista muuttujaa on riittänyt.... Hyviä mainospaikkojakin on jäänyt käyttämättä niin, että ihan sääliksi käy.

Lue lisää

Sisältömarkkinointi Pointissa tavoittaa ja kerää kiitosta

”Asiakkaat antavat positiivista palautetta ja juttujen parissa oikeasti viihdytään.”

I-Medioiden digituottaja Liina Hautasella on syytä tyytyväisyyteen. Poikkeuksellisissa oloissa keväällä 2020 lanseerattu Pointti-verkkomedia on otettu hyvin vastaan niin mainostajien kuin lukijoidenkin parissa.

Lue lisää