Vaikuttajamarkkinointi siivitti Pirjon Pakarin myyntimenestykseen

Pirjon Pakari on vuonna 1985 perustettu lähileipomo, joka on omistautunut leipomaan maukasta ja terveellistä leipää puhtaista kotimaisista raaka-aineista. Pirjon Pakarin lähileipomot ja verkkokauppa palvelevat herkullisen leivän ystäviä ympäri Suomen.

Pirjon Pakari on jo pitkään hyödyntänyt markkinoinnissaan monipuolisesti I-Medioiden mainonnan ja markkinoinnin palveluita. Erityisesti lehtimainonta on leipuriyrittäjä Hannu Malmivaaran mukaan tuottanut asiakasvirtaa jopa yllättävän hyvin.

Kesällä 2019 Pirjon Pakarissa oltiin kuitenkin uuden haasteen edessä.

Tuotekehityksen tuloksena oli syntynyt kaksi uudenlaista maukasta ja ravintoainepitoista leipää, Riivi-Kaura ja Riivi-Ruis. Uutuusleipien uskottiin kiinnostavan myös sellaisia kohderyhmiä, joille muut Pirjon Pakarin tuotteet eivät olleet tuttuja. Markkinoinnissa haluttiin tämän vuoksi kokeilla aiemmin käytettyjen ja toimiviksi todettujen keinojen lisäksi jotain sellaista, jolla tavoitettaisiin kokonaan uusia kohderyhmiä.

”Myynti oli huikea menestys”

Ehdotus vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä tuli I-Medioiden aluemyyntipäällikkö Mervi Marttilalta, joka vastaa yhteyshenkilön roolissa Pirjon Pakarin markkinoinnin suunnittelusta.

”Mervi suositteli meille vaikuttajamarkkinointia ja kertoi mistä siinä on kyse. Aikaisemmin emme olleet edes harkinneet tällaista vaihtoehtoa”, Malmivaara kertoo.

Pirjon Pakarilla innostuttiin ehdotuksesta ja päätettiin kokeilla vaikuttajamarkkinointia. Kokeilunhalu palkittiin, sillä kampanjan tulokset olivat heti alusta alkaen toivotunlaiset.

”Vaikuttajamarkkinoinnin ansiosta uutuustuotteidemme myynti oli huikea menestys. Myyntilukujen perusteella Riivi-Kaura ja Riivi-Ruis kiipesivät ihan kärkipaikoille muihin tuotteisiimme verrattuna”, Malmivaara hehkuttaa.

Pirjon Pakari hyödyntää vaikuttajamarkkinointia.

Vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan satoa löytyy Instagramista tunnisteella #pirjonpakari.

Vaikuttajamarkkinointia ilman vaivaa

Pirjon Pakarin vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan käytännön toteutuksesta vastasi I-Medioiden tytäryhtiö, vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut Somessa.com.

Vaikuttajamarkkinointi perustuu suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien näkyvyyden hyödyntämiseen. Vaikuttajamarkkinointi voi olla esimerkiksi yrityksen omien tuotteiden lähettämisestä suositulle bloggaajalle, joka arvostelee tai esittelee tuotteita omille seuraajilleen.

> Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnista

”Vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan toteutuksesta ei ollut meille juurikaan vaivaa. I-Mediat ja Somessa.com valitsivat meille sopivia vaikuttajia, joille lähetimme tuotteitamme. Vaikuttajat ottivat tuotteista kuvia ja tekivät seuraajilleen päivityksiä”, Malmivaara kertoo.

Vaikuttajat toteuttivat oman kesäisen tarjoiluehdotuksen leipien käytöstä grillaus- ja kesäteemalla. Vaikuttajat inspiroivat seuraajiaan kokeilemaan uutuustuotetta osana kesäisiä hetkiä.

”Mukana olleiden somevaikuttajien positiivisuus yllätti, heillä tuntui olevan aidosti hauskaa ja he tykkäsivät tuotteista. Lisäksi mukaan oli saatu keskenään erilaisia persoonia, joten lopputuloksesta tuli sopivan monipuolinen. Hyvä vaikuttajaverkosto ja kyky löytää mukaan oikeanlaisia persoonia on tärkeä osa vaikuttajamarkkinointia.”

Pirjon Pakari hyödyntää vaikuttajamarkkinointia.

Pirjon Pakarin kampanjassa oli mukana monipuolisesti erilaisia vaikuttajia.

Kampanjassa mukana olleet vaikuttajat valittiin Somessa.comin kattavasta vaikuttajaverkostosta siten, että haluttu kohderyhmä tavoitettiin mahdollisimman hyvin. Palveluun sisältyi myös kampanjan suunnittelu, asianmukaisista sopimuksista huolehtiminen ja yhteydenpito vaikuttajiin.

Kasvaneiden myyntilukujen lisäksi vaikuttajamarkkinoinnista oli myös muuta iloa Pirjon Pakarille.

”Saamme jatkossa käyttää omassa mainonnassamme vaikuttajien ottamia laadukkaita kuvia, mikä on hyvä lisä. Samalla saimme arvokasta tietoa siitä, mitä kuluttajat tykkäävät tuotteistamme ja näimme, miten luovasti ruokaharrastajat käyttävät uutuustuotteitamme”, Malmivaara toteaa.

”Aina kannattaa kokeilla uutta”

Pirjon Pakarin ensimmäinen vaikuttajamarkkinoinnin kampanja onnistui niin hyvin, että haastatteluhetkellä oli jo tehty päätös seuraavasta kampanjasta. Keväällä 2020 toteutettiinkin vastaavanlainen vaikuttajamarkkinoinnin kampanja Pirjon Pakarin gluteenittomista siemennäkkäreistä.

Tyytyväisyys sekä yhteistyöhön I-Medioiden kanssa että vaikuttajamarkkinointiin paistaa leipuriyrittäjä Hannu Malmivaarasta.

”Suosittelen I-Medioita, Somessa.comia ja vaikuttajamarkkinointia muillekin. Aina kannattaa kokeilla uutta – ja jos käy niin, että myynti nousee kuten meillä, niin silloinhan kannattaa kokeilla myös uudestaan”, Malmivaara vinkkaa.

Pirjon Pakarin vaikuttajamarkkinoinnin kampanja lukuina:

  • 2 makrovaikuttajaa
  • 6 mikrovaikuttajaa
  • 16 Instagram-postausta
  • 24 Instagram Storya
  • 40 kuvaa
  • 130 000 näyttökertaa
  • 6322 reaktiota
  • 10,2 % sitoutumisaste

---

Haluatko tietää, miten auttaisimme sinun yritystäsi tavoittamaan uusia yleisöjä ja onnistumaan markkinoinnissa? Kysy ja me kerromme.

 

Tutustu kaikkiin
palveluihimme

Lue lisää

Yrityksesi saa I-Medioilta lähes kaikki markkinoinnin, viestinnän ja mainonnan palvelut, joita tarvitset menestyvän yrityksen rakentamiseksi. Sopiva ratkaisu löytyy niin kaiken kattavaa avaimet käteen -palvelua kuin yksittäistä markkinointitoimenpidettä tai mediatilaa tarvitsevalle

Visuaalinen suunnittelu Sisältömarkkinointi Vaikuttajamarkkinointi Mainonta verkossa Markkinoinnin ja myynnin suunnittelu

Ajankohtaista

1200 hampurilaista 4 tunnissa – screenmainonnan avulla

Kotimaisen pikaruokaketju Rollsin perustaja ja ketjujohtaja Jouko Huumo tietää, miten tapahtumia, tempauksia ja tarjouskampanjoita järjestetään – ja miten niitä markkinoidaan.

Lue lisää

Yritysten sosiaaliseen mediaan panostava MySome osaksi Ilkka-Yhtymää

Ilkka-Yhtymään kuuluva I-Mediat Oy on hankkinut 25. elokuuta 2021 tehdyllä kaupalla omistukseensa enemmistöosuuden sosiaalisen median markkinointipalveluihin keskittyvästä MySome Oy:stä. Yrityskauppa toteuttaa Ilkka-Yhtymä-konsernin strategiaa ja laajentaa I-Mediat Oy:n yritysasiakkaille tarjottavien markkinointipalvelujen valikoimaa.

Lue lisää

Painettu kaupunkilehti on tärkeä osa Alavuden kaupungin viestintää

”Alavuden kaupunki ja Töysän kunta liittyivät toisiinsa vuonna 2013 muodostaen uuden Alavuden kaupungin. Silloin aloimme miettiä, mikä olisi hyvä tapa viestiä alueen asioista ja mitä kanavia siihen tarvitaan. Yhdeksi viestintäkanavaksi valitsimme lehden”, kertoo Alavuden kaupungin elinvoimajohtaja Ulla Koivisto.

Lue lisää