Vaikuttajamarkkinointi siivitti Pirjon Pakarin myyntimenestykseen

Pirjon Pakari on vuonna 1985 perustettu lähileipomo, joka on omistautunut leipomaan maukasta ja terveellistä leipää puhtaista kotimaisista raaka-aineista. Pirjon Pakarin lähileipomot ja verkkokauppa palvelevat herkullisen leivän ystäviä ympäri Suomen.

Pirjon Pakari on jo pitkään hyödyntänyt markkinoinnissaan monipuolisesti I-Medioiden mainonnan ja markkinoinnin palveluita. Erityisesti lehtimainonta on leipuriyrittäjä Hannu Malmivaaran mukaan tuottanut asiakasvirtaa jopa yllättävän hyvin.

Kesällä 2019 Pirjon Pakarissa oltiin kuitenkin uuden haasteen edessä.

Tuotekehityksen tuloksena oli syntynyt kaksi uudenlaista maukasta ja ravintoainepitoista leipää, Riivi-Kaura ja Riivi-Ruis. Uutuusleipien uskottiin kiinnostavan myös sellaisia kohderyhmiä, joille muut Pirjon Pakarin tuotteet eivät olleet tuttuja. Markkinoinnissa haluttiin tämän vuoksi kokeilla aiemmin käytettyjen ja toimiviksi todettujen keinojen lisäksi jotain sellaista, jolla tavoitettaisiin kokonaan uusia kohderyhmiä.

”Myynti oli huikea menestys”

Ehdotus vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä tuli I-Medioiden aluemyyntipäällikkö Mervi Marttilalta, joka vastaa yhteyshenkilön roolissa Pirjon Pakarin markkinoinnin suunnittelusta.

”Mervi suositteli meille vaikuttajamarkkinointia ja kertoi mistä siinä on kyse. Aikaisemmin emme olleet edes harkinneet tällaista vaihtoehtoa”, Malmivaara kertoo.

Pirjon Pakarilla innostuttiin ehdotuksesta ja päätettiin kokeilla vaikuttajamarkkinointia. Kokeilunhalu palkittiin, sillä kampanjan tulokset olivat heti alusta alkaen toivotunlaiset.

”Vaikuttajamarkkinoinnin ansiosta uutuustuotteidemme myynti oli huikea menestys. Myyntilukujen perusteella Riivi-Kaura ja Riivi-Ruis kiipesivät ihan kärkipaikoille muihin tuotteisiimme verrattuna”, Malmivaara hehkuttaa.

Pirjon Pakari hyödyntää vaikuttajamarkkinointia.

Vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan satoa löytyy Instagramista tunnisteella #pirjonpakari.

Vaikuttajamarkkinointia ilman vaivaa

Pirjon Pakarin vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan käytännön toteutuksesta vastasi I-Medioiden tytäryhtiö, vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut Somessa.com.

Vaikuttajamarkkinointi perustuu suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien näkyvyyden hyödyntämiseen. Vaikuttajamarkkinointi voi olla esimerkiksi yrityksen omien tuotteiden lähettämisestä suositulle bloggaajalle, joka arvostelee tai esittelee tuotteita omille seuraajilleen.

> Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnista

”Vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan toteutuksesta ei ollut meille juurikaan vaivaa. I-Mediat ja Somessa.com valitsivat meille sopivia vaikuttajia, joille lähetimme tuotteitamme. Vaikuttajat ottivat tuotteista kuvia ja tekivät seuraajilleen päivityksiä”, Malmivaara kertoo.

Vaikuttajat toteuttivat oman kesäisen tarjoiluehdotuksen leipien käytöstä grillaus- ja kesäteemalla. Vaikuttajat inspiroivat seuraajiaan kokeilemaan uutuustuotetta osana kesäisiä hetkiä.

”Mukana olleiden somevaikuttajien positiivisuus yllätti, heillä tuntui olevan aidosti hauskaa ja he tykkäsivät tuotteista. Lisäksi mukaan oli saatu keskenään erilaisia persoonia, joten lopputuloksesta tuli sopivan monipuolinen. Hyvä vaikuttajaverkosto ja kyky löytää mukaan oikeanlaisia persoonia on tärkeä osa vaikuttajamarkkinointia.”

Pirjon Pakari hyödyntää vaikuttajamarkkinointia.

Pirjon Pakarin kampanjassa oli mukana monipuolisesti erilaisia vaikuttajia.

Kampanjassa mukana olleet vaikuttajat valittiin Somessa.comin kattavasta vaikuttajaverkostosta siten, että haluttu kohderyhmä tavoitettiin mahdollisimman hyvin. Palveluun sisältyi myös kampanjan suunnittelu, asianmukaisista sopimuksista huolehtiminen ja yhteydenpito vaikuttajiin.

Kasvaneiden myyntilukujen lisäksi vaikuttajamarkkinoinnista oli myös muuta iloa Pirjon Pakarille.

”Saamme jatkossa käyttää omassa mainonnassamme vaikuttajien ottamia laadukkaita kuvia, mikä on hyvä lisä. Samalla saimme arvokasta tietoa siitä, mitä kuluttajat tykkäävät tuotteistamme ja näimme, miten luovasti ruokaharrastajat käyttävät uutuustuotteitamme”, Malmivaara toteaa.

”Aina kannattaa kokeilla uutta”

Pirjon Pakarin ensimmäinen vaikuttajamarkkinoinnin kampanja onnistui niin hyvin, että haastatteluhetkellä oli jo tehty päätös seuraavasta kampanjasta. Keväällä 2020 toteutettiinkin vastaavanlainen vaikuttajamarkkinoinnin kampanja Pirjon Pakarin gluteenittomista siemennäkkäreistä.

Tyytyväisyys sekä yhteistyöhön I-Medioiden kanssa että vaikuttajamarkkinointiin paistaa leipuriyrittäjä Hannu Malmivaarasta.

”Suosittelen I-Medioita, Somessa.comia ja vaikuttajamarkkinointia muillekin. Aina kannattaa kokeilla uutta – ja jos käy niin, että myynti nousee kuten meillä, niin silloinhan kannattaa kokeilla myös uudestaan”, Malmivaara vinkkaa.

Pirjon Pakarin vaikuttajamarkkinoinnin kampanja lukuina:

  • 2 makrovaikuttajaa
  • 6 mikrovaikuttajaa
  • 16 Instagram-postausta
  • 24 Instagram Storya
  • 40 kuvaa
  • 130 000 näyttökertaa
  • 6322 reaktiota
  • 10,2 % sitoutumisaste

---

Haluatko tietää, miten auttaisimme sinun yritystäsi tavoittamaan uusia yleisöjä ja onnistumaan markkinoinnissa? Kysy ja me kerromme.

 

Tutustu kaikkiin
palveluihimme

Lue lisää

Yrityksesi saa I-Medioilta lähes kaikki markkinoinnin, viestinnän ja mainonnan palvelut, joita tarvitset menestyvän yrityksen rakentamiseksi. Sopiva ratkaisu löytyy niin kaiken kattavaa avaimet käteen -palvelua kuin yksittäistä markkinointitoimenpidettä tai mediatilaa tarvitsevalle

Ajankohtaista

Natiivimainonta tuo yrityksen lähelle asiakasta

Natiivimainonta on tehokas ja vaikuttava mainonnan muoto, jonka täyttä potentiaalia ei Suomessa vielä ole herätty hyödyntämään. I-Mediat tarjoaa yrityksille kaikki työkalut onnistuneen natiivimainonnan toteuttamiseen.

Lue lisää

Ikkuna Festivaali tulee - Lähde mukaan!

Suosittu Vaasan ilta- ja yöelämää piristävä Ikkuna Festivaali järjestetään jo yhdeksännen kerran 4-5.9.2020. Tapahtumassa nautiskellaan vaasalaisten ravintoloiden, baarien, pubien ja tapahtumapaikkojen monipuolisesta tarjonnasta.

Lue lisää

I-Mediat ja Vaasan Sport aloittavat tiiviin yhteistyön

I-Mediat Oy ja pohjalaisjääkiekkoilun ylpeys Vaasan Sport ovat sopineet monivuotisesta merkittävästä yhteistyösopimuksesta. Yhteistyö näkyy konkreettisimmin I-Medioiden mukaan nimetyssä VIP-ravintolamaailmassa Sportin uudella kotiareenalla.

Lue lisää